Om stress

Att uppleva stress är en del av livet - alla blir stressade någon gång. Det händer i situationer som kräver något extra och kroppen brukar då få extra kraft och energi. Stressreaktionen har tidigare varit nödvändig för att överleva, men i det moderna samhället behöver du sällan kämpa rent fysiskt för att överleva. Ändå händer ungefär samma saker i kroppen oavsett om du upplever ett verkligt hot eller om du springer ikapp en buss.
Stressreaktionen sätts även igång vid psykiska ansträngningar, till exempel när du blir arg på någon eller känner att du har för mycket att göra. Mest stressande är krävande situationer som du har liten kontroll över, och som du känner dig ensam om att hantera.
Det går även att bli stressad av att inte ha tillräckligt många och meningsfulla uppgifter eller utmaningar i sitt liv. Det kan hända till exempel under en längre tids arbetslöshet, även då är jämvikten mellan aktivitet och vila rubbad. Dock behöver situationer som orsakar stress behöver inte alltid vara negativa. Du kan till exempel känna sig stressad av att ställa upp i en tävling, anordna en stor fest eller hålla ett föredrag. Stress kan då ge de extra krafter som behövs för uppgiften.

Sjuk av stress

Så länge du tar dig tid till återhämtning och sömn kan kroppen klara av att hantera stressiga perioder utan att ta skada. Kamp-flyktreaktionen varar oftast bara i några minuter eller möjligen timmar. Skadligt blir det först när du under en längre tid befinner dig i stressande situationer, både verkliga och tänkta.Till exempel kan det leda till förhöjt blodtryck också i vila och till spända muskler som börjar göra ont. De olika hormoner som utsöndras i blodet kan med tiden göra att man får minnes- och koncentrationssvårigheter.
Därför är det viktigt att ta sig tid för återhämtning, för att undvika sjukdomar som stressen i värsta fall kan leda till, exempelvis hjärtinfarkt, utmattningssyndrom, fibromyalgi och andra långvariga tillstånd med smärta. Långvarig stress kan också leda till att du inte har några reserver kvar vid en stor påfrestning, till exempel om du får en sjukdom, hamnar i arbetslöshet eller om någon i familjen dör.
Du som röker får en dubbel belastning på kroppen vid stress. Dels reagerar kroppen på en stressig situation, dels ökar puls och blodtryck när du drar in rök och nikotinet går ut i blodet. Nikotinet gör att blodet lättare blir trögflytande, vilket ökar risken för proppar. När nikotinnivån sjunker får du abstinensbesvär. Ett av dem är oro och den dämpas tillfälligt när du röker och fyller på med nikotin igen. Därför kan det lätt bli en ond stresscirkel att försöka koppla av med en cigarett. Ett effektivt sätt att minska stressen är istället att sluta röka.

Praktiska råd

Om arbetet stressar

Be om hjälp om du känner dig stressad på jobbet. Tempot i arbetslivet är ofta högt idag och många upplever en stark press på jobbet. Om du har ett arbete som tar energi och kraft utan att ge tillräckligt mycket tillbaka, kan det vara bra att försöka förändra situationen.
Alla har olika möjligheter. En del kan styra över hur arbetsdagarna ska se ut, medan andra inte alls kan påverka sina villkor på arbetet. Om du inte på egen hand kan förändra situationen kan det vara bra att tillsammans med din arbetsledare försöka hitta ett arbetssätt som gör att du blir mindre stressad. Du kan också försöka prata med dina arbetskamrater om vad som går att göra för att förbättra arbetsmiljön.

Om privatlivet stressar

Fundera över vilka krav som är rimliga att ställa på dig själv. Vad kan du göra för att börja lösa problemen? Det finns många olika saker i privatlivet som kan stressa oss. Dålig ekonomi, skilsmässa och arbetslöshet är saker som stressar de allra flesta som upplever det. Många kan också oroa sig för relationen till sin partner, eller bli stressade av att de själva och familjen har så många inbokade aktiviteter. Så länge du trivs och mår bra är det inte något dåligt att vara aktiv. Men om du känner att balansen håller på att tippa över i för mycket stress, tidsbrist och oro och för lite återhämtning kan det vara dags att fundera lite. Tänk på att även brist på aktivitet kan orsaka stress. Vad går att göra åt det?

Öva på att säga nej

Behöver du öva på att säga nej? Den som lätt tar på sig fler uppgifter eller ofta ställer upp för att hjälpa andra, utan att tänka på vad det innebär för en själv, kan behöva öva på att svara när någon ber om något. Ett sätt är att be att få vänta med ett svar när man blir tillfrågad om olika saker. I stället kan man be att få tänka över saken och lämna besked senare. Då finns det en chans att fundera över om det är en bra idé eller inte, om viljan finns eller inte. Det går att säga nej på ett vänligt sätt.

Att ständigt vara nåbar och uppkopplad på olika sociala medier kan också vara en källa till stress. Då kan det vara bra att tillåta sig att inte alltid ha mobilen på eller med, eller att stänga av datorn ibland.

Vardagsmotionen är viktig

Försök att få fysisk aktivitet eller rörelse att bli en del av vardagen. Det kan handla om enkla saker som att gå eller cykla till jobbet, eller att gå av bussen eller parkera bilen en bit från arbetet och promenera den sista biten. Man kan också försöka ta för vana att ta trapporna i stället för hissen, det kan ge många tillfällen till extra motion och allt räknas. Om du rör på dig och håller dig i form blir du starkare och orkar mer, både fysiskt och psykiskt. Fysisk aktivitet stärker det egna försvaret mot stress, eftersom en tränad kropp "tål" en stressreaktion med hjärtklappning och höjt blodtryck bättre än en otränad kropp.
När du är stressad är det lätt att välja bort fysiska aktiviteter för att spara tid, men det är just under påfrestande perioder som det är extra bra att ta hand om kroppen och röra på sig så mycket som möjligt.

Du behöver sova

Det kan vara lättare sagt än gjort, men försök att sova ordentligt. Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. De flesta behöver sova sju timmar per natt, men många behöver mer sömn än så, en del klarar sig bra med mindre. Att försöka hinna med mer genom att sova mindre är ingen bra idé. Du förlorar snabbt i effektivitet och energi om du inte är utsövd och då tar arbetet, studier eller annat i stället längre tid. Sover du för lite natt efter natt kommer det så småningom att göra att du inte mår bra. Att lära sig olika sätt att slappna av kan vara bra om man har svårt att somna och lätt för att vakna under natten. Regelbundna sovtider, komma i säng i tid, svalt och mörkt sovrum är några sätt att underlätta för bra sömn.

Ta hand om kroppen

För att lättare kunna skydda dig mot stress är det viktigt att ta hand om dig själv och din hälsa. Det finns många olika sätt för dig att ta hand om din kropp. Varierad och hälsosam mat, gärna med mycket grönsaker och frukt, gör att du får i dig alla näringsämnen som behövs för att klara ett aktivt liv. Det är också bra att äta ordentliga måltider på så regelbundna tider som möjligt. Börja dagen med en ordentlig frukost.
Förutom att ta hand om kroppen från insidan kan man även göra det från utsida genom tex meditation eller massage. Massagens hälsomässiga fördelar är många, nedan följer några av dem;
  • Man får igång blodcirkulationen ger en läkande och skön effekt på kroppen
  • Massage ger en ökad utsöndring av ocytoxin ”må bra hormon”
  • Det lindrar smärta
  • Det får en att slappna av
  • Det får en att komma ner i varv
  • Det ökar rörligheten
  • Massage kan vara ett bra verktyg vid depression
  • Ger mindre träningsvärk om massage ges efter hård träning


  • Klassisk Massage Effiong

    Västerås v. 40 A
    632 23 Eskilstuna
    P-plats finns nr:28. Infart på baksidan
  • Kontakta mig på

    Tel: 016 - 551 48 70
    Mobil: 073-541 02 48
    E-post: info@effiongmassage.se
  • Följ oss på 

    fbinstagram